Παγκοσμιοποιηση & Ντοκυμαντερ
Είδα χθες βράδυ για λίγο το ντοκυμαντέρ 'Bullshit' που προβλήθηκε στην ΕΤ1 στη Θεματική ενότητα του Κούλογκλου που ασχολήθηκε με τον ακτιβισμό. Η κάμερα ακολουθούσε καθ'όλη τη διάρκεια της ταινίας μια γνωστή Ινδή ακτιβίστρια, το όνομα της οποίας δυστυχώς μου διαφεύγει. Η Ινδή με - μεγάλη φήμη στο Δυτικό κόσμο - ταξίδευε σε όλο τον κόσμο πρωτοστατώντας σε δράσεις κατά των μεταλλαγμένων τροφίμων [που μοιράζονταν στους πεινασμένους Ινδούς], κατά της αγροτικής πολιτικής των ΗΠΑ & ΕΕ προς τις υπόλοιπες χώρες [σημειώθηκαν 576 αυτοκτονίες Ινδών αγροτών σε ένα μήνα], κατά της Coca-Cola που δημιούργησε ρύπανση στο νερό της περιοχής όπου άνοιξε εργοστάσιο κτλ.
Πραγματικά εντυπωσιακή η Ινδή ακτιβίστρια. Ρητόρευε με σιγουριά και στωικότητα. Εδειχνε να κουβαλάει πάνω της την κληρονομιά του Γκάντυ. Από την άλλη ο πολιτικός αντίπαλός της στην Ινδία έμοιαζε με συμβιβασμένο ανθρωπάκο. Ηθελε να μοιράζονται μεταλλαγμένα στου Ινδούς, ήθελε παρέμβαση Αμερικανών και Ευρωπαίων και γενικότερα ήταν υπερ της αντίληψης ότι τόσα προβλήματα που έχουμε ότι και να κάνουν οι ξένοι με τις παρεμβάσεις τους για καλό θα είναι. Ο συμβιβασμένος αυτός ανθρωπάκος εκ των άλλων αναφέρει ότι η Ινδία χρειάζεται την παγκοσμιοποίηση για να εξελιχθεί, όπως και οι Ινδοί χρειάζονται την παγκοσμιοποίηση για να αποκτήσουν καλύτερο επίπεδο ευημερείας.
Σε αυτό το σημείο θυμήθηκα το ντοκυμαντέρ China Blue, όπου ο ο σκηνοθέτης ξεγέλασε τον διευθυντή εργοστασίου παραγωγής τζιν ώστε να γυρίσει την ταινία του μέσα στο εργοστάσιο. Οι Κινεζούλες δούλευαν ασταμάτητα όσο χρειαζόταν για να τελειώσει η παραγγελία. Άλλες φορές 10ωρα, άλλες 15ωρα, μέχρι και 24ωρα σε ορισμένες έκτακτες περιπτώσεις. Ζούσαν στιβαγμές σε άθλια δωματιάκια ανα 8 άτομα. Ολα αυτά για να βγάλουν 20-30 ευρώ το μήνα!
Εκεί λοιπόν που βλέπεις το αίσχος της οικονομικής παγκοσμιοποίησης σε όλο της το μεγαλείο ξαφνικά ανακαλύπτεις ότι δεν είναι τόσο απλά τα πράγματα. Ενώ ο σκηνοθέτης αντιλαμβάνεται ότι υπάρχει σεκιουριτάς που χτυπάει κάρτες για να φαίνεται ότι οι εργάτες δουλεύουν 8ωρα, ένας Κινέζος εργάτης κάνει την εξής δήλωση: 'Το χτύπημα της κάρτας και όλες οι υπόλοιπες τυπικότητες τακτοποιούνται από τους αρμόδιους για να νιώθετε καλά εσείς οι Δυτικοί...Εδώ στην Κίνα το χειρότερο από το να σε εκμεταλλεύονται είναι να μη σε εκμεταλλεύεται κανείς'.
Στο ντοκυμαντέρ A Decent Factory η Nokia στέλνει μια ομάδα με συμβούλους ηθικής σε εργοστάσιο παραγωγής σχετικών αξεσουάρ στην Κίνα, ώστε να βεβαιωθούν πως οι εργάτες στο εργοστάσιο δουλεύουν κάτω από ανθρώπινες συνθήκες. Οι σύμβουλοι να ξέρουν καλά τη δουλειά τους. Στριμώχνουν σε αρκετές περιπτώσεις τους ιθύνοντες, αλλά δε φαίνονται διαθετιμένοι να ΄χωσουν το μαχαίρι βαθιά στο κόκαλο. Τελειώνουν την έρευνά τους, κάονουν συστάσεις στον διευθυντή και γυρίζουν στη Nokia για να ανακοινώσουν τα ευρήματά τους. Οι αρμόδιοι της Nokia ακούνε με προσοχή, συμφωνούν ότι κάποια πράγματα θα έπρεπε να λειτουργούν καλύτερα στο εργοστάσιο και κλείνουν εκεί το θέμα. Κοινώς οι μεγάλες εταιρείες κάνουν τέτοιου είδους ελέγχους στα εργοστάσια παραγωγής. Σκοπόες τους όμως δεν είναι η ουσιαστική παρέμβαση στη δουλεία που βιώνουν οι εργάτες, αλλά το άλλοθι απέναντι στην κοινωνία. Οι μεγάλες εταιρείες κάνουν τέτοιου είδους ελέγχους ώστε να έχουν καλύτερο Image απένατι στους πελάτες τους.
Ωρα περισυλλογής. Η παγκοσμιοποίηση αυτή καθ'αυτή είναι κάτι το υπέροχο, ή τουλάχιστον έτσι θα έπρεπε να είναι. Ποιος μπορεί να πει πχ ότι η παγκοσμιοποίηση της μουσικής δεν είναι κάτι το εξαιρετικό. Παρ'όλα αυτά η παγκοσμιοποίηση της οικονομίας είναι φανερό ότι έχει απίστευτες συνέπειες. εκατομμύρια άνθρωποι ζούνε κάτω από εξευτελιστικές συνθήκες δουλεύοντας για μηνιάτικο της τάξης των 20 ευρώ. Επιστροφή στη δουλεία λοιπόν.
Μήπως όμως είναι τελικά υποκρισία να καταριόμαστε την παγκοσμιοποίηση χωρίς να υπάρχει εναλλακτική λύση. Θέλω να πω αν ακυρώναμε ξαφνικά την παγκοσμιοποίηση, κλείνανε τα εργοστάσια δουλείας στις χώρες των φτωχών, τότε τι..? Οι άνθρωποι έχουν τόσο σοβαρό οικονομικό πρόβλημα που ταξιδεύουν μέρες ελπίζοντας να βρουν κάποιον εργοστασιάρχη να τους εκμεταλλευτεί.
Ο ντοκυμαντερίστας του 'We feed the world' σε συνέντευξη που έδωσε μετά την προβολή της ταινίας του στο πλαίο του 8ου φεστιβαλ ντοκυμαντέρ, δήλωσε πως κανένας Μπους και καμία κυβέρνηση δεν είναι σε θέση να λάβει μέτρα. Μόνον οι μεγάλες εταιρίες μπορούν να αλλάξουν τα δεδομένα. Σκεφτείτε το λίγο. Οι Κινεζούλες δούλευαν ατελείωτες ώρες για 20-30 ευρώ το μήνα. Ο διευθυντής έβγαζε καλά λεφτά για τα δεδομένα της χώρας, δε φτουρούσε μία όμως μπροστά σε οποιονδήποτε εργοστασιάρχη δυτικής χώρας. Το παντελόνι το έδινα για 4 ευρώ. Πόσοι μεσάζοντες μπορεί να υπάρχουν μέχρι να φτάσει το παντελόνι στη βιτρίνα κοστολογημένο στα 50 ευρώ; Σίγουρα θα υπάρχουν λεπτομέρειες που αγνοώ αλλά για σκεφτείτε πόσο καλύτερη θα ήταν η κατάσταση αν μπορούσαμε να πάρουμε 2-3 ευρώ από το κέρδος (από το κάθε παντελόνι) της φίρμας που πουλάει τα τζιν και να τα μεταφέρουμε στους μισθούς των εργατών. Αυτή η αλλαγή σε συνδυασμό με έναν σοβαρό έλεχγο ηθικών συμβούλων στα εργοστάσια θα έδινε ανάσα στους φτωχούς εργάτες.
Αν θέλανε 5-10 ετιρείες να αλλάξουν τα δεδομένα του πλανήτη θα μπορούσαν να το κάνουν. Πως να περιμένουμε όμως σε κάτι όταν ο πρόεδρος της Nestle, της μεγαλύτερης εταιρείας τροφίμων και εμφιαλομένων νερών στον κόσμο, κάνει δηλώσεις τύπου: 'Είναι κάποιοι που υποστηρίζουν την ακραία άποψη ότι το νερό πρέπει να είναι δημόσιο αγαθό' ή 'υπήρξε το παράλογο αίτημα για 35ώρο εργασίας, με την εξήγηση ότι οι ώρες εργασίας πρέπει να είναι λιγότερες για τον καθένα και να προσφέρονται σε πολλούς. Είναι όμως φανερό ότι μόνο η πολύ δουλειά φέρνει νέες θέσεις εργασίας'. [Από το 'We feed the world']
Το θέμα φυσικά και σηκώνει συζήτηση. Δεν έχω σπουδάσει κάτι που να βοηθάει να εντρυφήσω στο θέμα, οπότε όποιος νομίζει ότι μπορεί να συνεισφέρει στην κουβέντα ας κάνει τον κόπο να το πράξει αφήνοντας σχόλιο.
Πραγματικά εντυπωσιακή η Ινδή ακτιβίστρια. Ρητόρευε με σιγουριά και στωικότητα. Εδειχνε να κουβαλάει πάνω της την κληρονομιά του Γκάντυ. Από την άλλη ο πολιτικός αντίπαλός της στην Ινδία έμοιαζε με συμβιβασμένο ανθρωπάκο. Ηθελε να μοιράζονται μεταλλαγμένα στου Ινδούς, ήθελε παρέμβαση Αμερικανών και Ευρωπαίων και γενικότερα ήταν υπερ της αντίληψης ότι τόσα προβλήματα που έχουμε ότι και να κάνουν οι ξένοι με τις παρεμβάσεις τους για καλό θα είναι. Ο συμβιβασμένος αυτός ανθρωπάκος εκ των άλλων αναφέρει ότι η Ινδία χρειάζεται την παγκοσμιοποίηση για να εξελιχθεί, όπως και οι Ινδοί χρειάζονται την παγκοσμιοποίηση για να αποκτήσουν καλύτερο επίπεδο ευημερείας.
Σε αυτό το σημείο θυμήθηκα το ντοκυμαντέρ China Blue, όπου ο ο σκηνοθέτης ξεγέλασε τον διευθυντή εργοστασίου παραγωγής τζιν ώστε να γυρίσει την ταινία του μέσα στο εργοστάσιο. Οι Κινεζούλες δούλευαν ασταμάτητα όσο χρειαζόταν για να τελειώσει η παραγγελία. Άλλες φορές 10ωρα, άλλες 15ωρα, μέχρι και 24ωρα σε ορισμένες έκτακτες περιπτώσεις. Ζούσαν στιβαγμές σε άθλια δωματιάκια ανα 8 άτομα. Ολα αυτά για να βγάλουν 20-30 ευρώ το μήνα!
Εκεί λοιπόν που βλέπεις το αίσχος της οικονομικής παγκοσμιοποίησης σε όλο της το μεγαλείο ξαφνικά ανακαλύπτεις ότι δεν είναι τόσο απλά τα πράγματα. Ενώ ο σκηνοθέτης αντιλαμβάνεται ότι υπάρχει σεκιουριτάς που χτυπάει κάρτες για να φαίνεται ότι οι εργάτες δουλεύουν 8ωρα, ένας Κινέζος εργάτης κάνει την εξής δήλωση: 'Το χτύπημα της κάρτας και όλες οι υπόλοιπες τυπικότητες τακτοποιούνται από τους αρμόδιους για να νιώθετε καλά εσείς οι Δυτικοί...Εδώ στην Κίνα το χειρότερο από το να σε εκμεταλλεύονται είναι να μη σε εκμεταλλεύεται κανείς'.
Στο ντοκυμαντέρ A Decent Factory η Nokia στέλνει μια ομάδα με συμβούλους ηθικής σε εργοστάσιο παραγωγής σχετικών αξεσουάρ στην Κίνα, ώστε να βεβαιωθούν πως οι εργάτες στο εργοστάσιο δουλεύουν κάτω από ανθρώπινες συνθήκες. Οι σύμβουλοι να ξέρουν καλά τη δουλειά τους. Στριμώχνουν σε αρκετές περιπτώσεις τους ιθύνοντες, αλλά δε φαίνονται διαθετιμένοι να ΄χωσουν το μαχαίρι βαθιά στο κόκαλο. Τελειώνουν την έρευνά τους, κάονουν συστάσεις στον διευθυντή και γυρίζουν στη Nokia για να ανακοινώσουν τα ευρήματά τους. Οι αρμόδιοι της Nokia ακούνε με προσοχή, συμφωνούν ότι κάποια πράγματα θα έπρεπε να λειτουργούν καλύτερα στο εργοστάσιο και κλείνουν εκεί το θέμα. Κοινώς οι μεγάλες εταιρείες κάνουν τέτοιου είδους ελέγχους στα εργοστάσια παραγωγής. Σκοπόες τους όμως δεν είναι η ουσιαστική παρέμβαση στη δουλεία που βιώνουν οι εργάτες, αλλά το άλλοθι απέναντι στην κοινωνία. Οι μεγάλες εταιρείες κάνουν τέτοιου είδους ελέγχους ώστε να έχουν καλύτερο Image απένατι στους πελάτες τους.
Ωρα περισυλλογής. Η παγκοσμιοποίηση αυτή καθ'αυτή είναι κάτι το υπέροχο, ή τουλάχιστον έτσι θα έπρεπε να είναι. Ποιος μπορεί να πει πχ ότι η παγκοσμιοποίηση της μουσικής δεν είναι κάτι το εξαιρετικό. Παρ'όλα αυτά η παγκοσμιοποίηση της οικονομίας είναι φανερό ότι έχει απίστευτες συνέπειες. εκατομμύρια άνθρωποι ζούνε κάτω από εξευτελιστικές συνθήκες δουλεύοντας για μηνιάτικο της τάξης των 20 ευρώ. Επιστροφή στη δουλεία λοιπόν.
Μήπως όμως είναι τελικά υποκρισία να καταριόμαστε την παγκοσμιοποίηση χωρίς να υπάρχει εναλλακτική λύση. Θέλω να πω αν ακυρώναμε ξαφνικά την παγκοσμιοποίηση, κλείνανε τα εργοστάσια δουλείας στις χώρες των φτωχών, τότε τι..? Οι άνθρωποι έχουν τόσο σοβαρό οικονομικό πρόβλημα που ταξιδεύουν μέρες ελπίζοντας να βρουν κάποιον εργοστασιάρχη να τους εκμεταλλευτεί.
Ο ντοκυμαντερίστας του 'We feed the world' σε συνέντευξη που έδωσε μετά την προβολή της ταινίας του στο πλαίο του 8ου φεστιβαλ ντοκυμαντέρ, δήλωσε πως κανένας Μπους και καμία κυβέρνηση δεν είναι σε θέση να λάβει μέτρα. Μόνον οι μεγάλες εταιρίες μπορούν να αλλάξουν τα δεδομένα. Σκεφτείτε το λίγο. Οι Κινεζούλες δούλευαν ατελείωτες ώρες για 20-30 ευρώ το μήνα. Ο διευθυντής έβγαζε καλά λεφτά για τα δεδομένα της χώρας, δε φτουρούσε μία όμως μπροστά σε οποιονδήποτε εργοστασιάρχη δυτικής χώρας. Το παντελόνι το έδινα για 4 ευρώ. Πόσοι μεσάζοντες μπορεί να υπάρχουν μέχρι να φτάσει το παντελόνι στη βιτρίνα κοστολογημένο στα 50 ευρώ; Σίγουρα θα υπάρχουν λεπτομέρειες που αγνοώ αλλά για σκεφτείτε πόσο καλύτερη θα ήταν η κατάσταση αν μπορούσαμε να πάρουμε 2-3 ευρώ από το κέρδος (από το κάθε παντελόνι) της φίρμας που πουλάει τα τζιν και να τα μεταφέρουμε στους μισθούς των εργατών. Αυτή η αλλαγή σε συνδυασμό με έναν σοβαρό έλεχγο ηθικών συμβούλων στα εργοστάσια θα έδινε ανάσα στους φτωχούς εργάτες.
Αν θέλανε 5-10 ετιρείες να αλλάξουν τα δεδομένα του πλανήτη θα μπορούσαν να το κάνουν. Πως να περιμένουμε όμως σε κάτι όταν ο πρόεδρος της Nestle, της μεγαλύτερης εταιρείας τροφίμων και εμφιαλομένων νερών στον κόσμο, κάνει δηλώσεις τύπου: 'Είναι κάποιοι που υποστηρίζουν την ακραία άποψη ότι το νερό πρέπει να είναι δημόσιο αγαθό' ή 'υπήρξε το παράλογο αίτημα για 35ώρο εργασίας, με την εξήγηση ότι οι ώρες εργασίας πρέπει να είναι λιγότερες για τον καθένα και να προσφέρονται σε πολλούς. Είναι όμως φανερό ότι μόνο η πολύ δουλειά φέρνει νέες θέσεις εργασίας'. [Από το 'We feed the world']
Το θέμα φυσικά και σηκώνει συζήτηση. Δεν έχω σπουδάσει κάτι που να βοηθάει να εντρυφήσω στο θέμα, οπότε όποιος νομίζει ότι μπορεί να συνεισφέρει στην κουβέντα ας κάνει τον κόπο να το πράξει αφήνοντας σχόλιο.
10 Comments:
Δε το σπούδασα αλλά πέρασα ένα ολόκληρο έτος στη σχολή με ένα μάθημα επί Παγκοσμιοποίησης που με κούρασε πάρα πολύ.
Το πρόβλημα είναι ότι υπάρχουν άπειρα θετικά και υπάρχουν και άπειρα αρνητικά.
Ίσως η συζήτηση γίνει πολύ πιο εύκολη αν κάνουμε τη διάκριση μεταξύ παγκοσμιοποίησης και δυτικοποίησης. Ύστερα υπάρχουν και άλλες υποκατηγοριοποιήσεις. Το βλέπουμε κοινωνικά, οικονομικά, πολιτικά, γενικά κλπ κλπ;
Ότι και να διάβασα όμως, από όπου και να το πιάσαμε το θέμα πάντα καταλήγουμε στο ίδιο χαπάκι: "Ναι μεν, αλλά..."
Εργασία ναι, υπάρχει. Αλλά ποιός είναι ο εργατικός νόμος;
Ακόμα και όταν κάποιος δημοσιοποιεί το γεγονός ότι μια δυτική εταιρεία χρησιμοποιεί εργοστάσια - σκλαβιάς σε κάποια άλλη χώρα αυτός ο κάποιος εμφανίζεται ως τι; Πολλές φορές τον εκλαμβάνουμε ως αναρχικό/ κομμουνιστή / μη ρεαλιστικό κλπ κλπ. Ή, μας ενδιαφέρει πραγματικά ότι ένα 12χρονο δουλεύει από το πρωί μέχρι το βράδυ;
Μου φαίνεται ότι έχουμε αποστασιοποιηθεί πάρα πολύ και η πλειοψηφία πλέον σκέφτεται "τί μπορώ να κάνω εγώ;"
Δυστυχώς...
Με πήρε η φλυαρία - συγγνώμη zpi
By Sofia, At May 12, 2006 3:29 PM
Φλυαρία; Σώπα βρε, ίσα ίσα ήλπιζα σε περισσότερα :-)
mcfly σε ποιους ακριβώς αναφέρεσαι; Το θέμα πάντως σίγουρα έχει ενδιαφέρον
Αν έχω καταλήξει στα σίγουρα σε κάτι είναι ότι η ερώτηση 'είστε υπέρ ή κατά της παγκοσμιοποίησης;' κρύβει παγίδες. Δεν είναι δυνατό να απαντήσω μονολεκτικά.
By Zpi, At May 13, 2006 3:15 AM
Η ινδή ακτιβίστρια ονομάζεται Βαντάνα Σίβα. Ήταν μάλιστα προσκεκλημένη στο φετινό φεστιβάλ ντοκιμαντέρ, όπου και παίχτηκε το ‘Bullshit’, σε μια ημερίδα με θέμα την παγκοσμιοποίηση.
Το πιο δυνατό σημείο του ντοκιμαντέρ νομίζω, είναι η ‘γνωστοποίηση’ του φαινόμενου των μαζικών αυτοκτοκτονίων Ινδών αγροτών έπειτα από την παγκοσμιοποιημένη αγροτική πολιτική και την έλευση του ανταγωνισμού, τα οποία τους ‘ανάγκασαν’ να χρησιμοποιούν συστηματικά φυτοφάρμακα και να καλλιεργούν φυτείες μεταλλαγμένων –με το πρόσχημα φυσικά της καλύτερης παραγωγής- οδηγώντας τους όμως έτσι σε τεράστια και δυσβάσταχτα οικονομικά χρέη.
Όπως σημειώνεις και εσύ, μιλάμε για αριθμό αυτοκτονιών της τάξης των 500 ανθρώπων σε μία και μόνο περιοχή σε έναν μήνα.
Αυτό που λές για το ‘αν μπορούσαμε να πάρουμε 2-3 ευρώ από το κέρδος (από το κάθε παντελόνι) της φίρμας που πουλάει τα τζιν και να τα μεταφέρουμε στους μισθούς των εργατών’ το είπε και ο σκηνοθέτης του China Blue μετά την προβολή της. Δεν ξέρω όμως αν αυτό θα ήταν κάποια λύση. Τουλάχιστον μου ακούγεται κάπως απλοϊκό.
Το θέμα θα ήταν να αλλάξει η γενικότερη πολιτική των εταιριών –και δεν ξέρω πως μπορεί αυτό να γίνει, αν μπορεί-, γιατί αν ήταν έτσι, εξαρχής δεν θα πηγαίναν καν σε αυτές τις χώρες για την παραγωγή τους. Αυτό που ενδιαφέρει είναι τα όσο το δυνατόν φτηνότερα χέρια και αν αυτό κάποια στιγμή αλλάξει (π.χ. στην Κίνα), απλά θα πάνε σε άλλες χώρες.
Μάλιστα από όσο διαβάζω, ο νέος παράδεισος φτηνής παραγωγής θα είναι το Βιετνάμ.
Για την ‘παγκοσμιοποίηση της μουσικής’ που αναφέρεις δεν ξέρω κάτα πόσο αυτό πράγματι στην πράξη υφίσταται ή και αν υφίσταται κατα πόσο αυτό γίνεται γόνιμα. Περισσότερο μου φαίνεται προχωράμε προς την 'δυτικοποίηση' των μουσικών, με ένα χρώμα όμως φολκρόρ για να κάνει τη διαφορά, παρά σε ένα ουσιώδη ‘παγκόσμιο μουσικό διάλογο’, αν μπορούμε να το πούμε έτσι.
Όπως είπε κάποια στιγμή και ο Σημαντήρας, νομίζω ότι ‘οδεύουμαι προς την σαλατοποίηση των πάντων’.
By Anonymous, At May 13, 2006 7:10 PM
[Answer in random]
Βασικά δε νομίζω ότι οδεύουμε προς τη σαλατοποίηση των πάντων. Πιστεύω ότι σχεδόν την έχουμε ήδη πετύχει.
Σίγουρα η πρόταση των 2-3 ευρώ ακούγεται και είναι απλοϊκή, παρ'όλα αυτά μοιάζει να είναι πρακτική. Φαντάσου ας πούμε να δίνει η φίρμα 2 ευρώ από τα κέρδη της στους εργαζομένους και 1-2 (στην ανάγκη να δώσουμε 1 ευρώ και οι αγοραστές - κομμάτια να γίνει) στο διευθυντή του εργοστασίου με την προϋπόθεση ότι οι συνθήκες εργασίας θα είναι ανθρώπινες.
Ολα αυτά βέβαια είναι παραμύθια από τη στιγμή που δεν υπάρχουν ή δεν εφαρμόζονται οι σχετικοί νόμοι. Οπότε αγαπητέ Νάσο μπορούμε να συμφωνήσουμε ότι θα πρέπει να αλλάξει η πολιτική των εταιρειών και όχι μόνο (των εταιρειών)
Το παράδειγμα με τα 2-3 ευρώ το χρησιμοποίησα πιο πολύ για να δείξω πόσο διαφορετικά είναι τα μεγέθη. 2 ευρώ λιγότερα για την εταιρεία αντιστοιχούν περίπου σε 5πλασιασμό του μισθού του κάθε εργάτη [πρόχειρος υπολογισμός].
Φυσικά και αν επιβαλλόταν αυτηροί κανόνες στην Κίνα οι εταιρείες θα στρέφονταν σε άλλες χώρες. Το μόνο σίγουρο.
Και μιας που ανέφερα τις δηλώσεις του Κινέζου εργάτη, ο οποίος είπε πως 'το χειρότερο από το να σε εκμεταλλεύονται είναι να μη σε εκμεταλλεύεται κανείς' να σημειωθεί ότι στην Κίνα δεν υπάρχει καν συνδικαλισμός. Απαγορεύεται!
Πράγματι η αναφορά των 576 (αν δε με απατά η μνήμη μου) αυτοκτονιών σε μια περιοχή σε ένα μόλις μήνα ήταν συγκλονιστική. Στο κείμενο δεν αναφέρω ότι έγιναν σε μια μόνον περιοχή. Δεν ήμουν σίγουρος και δεν ήθελα να φανώ υπερβολικός σε περίπτωση που θυμόμουν λάθος. Ευπρόσδεκτη η επιβεβαίωση. Μπράβο και για το όνομα της ακτιβίστριας - το είχα ξεχάσει.
ΥΓ:
Η παγκοσμιοποίηση της μουσικής είναι άλλη μεγάλη κουβέντα. ΑΣ μην ανοίξουμε νέο μέτωπο αδολφέ.
By Zpi, At May 14, 2006 2:53 AM
Απλά η λύση των 2-3 ευρώ αδολφέ μου ακούγεται τόσο απλοϊκή σαν λύση -ή αν θες στην πράξη ανέφικτη- όσο η πίστη ότι το ευρώ που στέλνω σαν βοήθεια από το κινητό μου, ή οι 'φιλανθρωπικές' ευχητήριες κάρτες και τα τετράδια θα αλλάξουν λίγο τον κόσμο.
Τίποτα φυσικά δεν διορθώνουν. Ούτε καν ένα 'ρετουσάρισμα' δεν κάνουν.
'Χάπια' απλώς είναι (προς Θεού, όχι για τον τρίτο κόσμο...), για εμάς.
Να κοιμόμαστε το βράδυ με λίγο πιο ελαφριά την συνείδησή μας...
By Anonymous, At May 14, 2006 2:36 PM
Έχεις παρατηρήσει ότι όσοι είναι υπέρ της παγκοσμιοποίησης (της αγοράς, της οικονομίας) είναι άτομα που δε θα χρειαστεί να δουλέψουν ποτέ τους ή την έχουν βολέψει καλά; Δηλ. άτομα που δε θα τους επηρεάσει αυτό που πάει να γίνει (ή ήδη γίνεται). Κι άλλα πράγματα. Π.χ. μιλάνε για την κατάργηση του συνδικαλισμού όσοι δε θα χρειαστεί να εκπροσωπηθούν ποτέ από συνδικαλιστικό όργανο.
By Phantasmak, At May 15, 2006 2:50 AM
Να κοιμόμαστε το βράδυ με λίγο πιο ελαφριά την συνείδησή μας...
True
Phantasmak ενδεχομένως να έχεις δίκιο. Εξάλλου αυτή είναι και η συμπεριφορά που συναντάμε γενικότερα. Αν δε σε αφορά ένα δράμα δεν ευαισθητοποιείσαι εύκολα. Παρ'όλα αυτά δε θα ήθελα να χρεώσω απόψεις κατηγοριοποιόντας αβίαστα τους ανθρώπους σε δυο ομάδες.
By Zpi, At May 15, 2006 11:13 AM
Επισημαίνονται τα αυτονόητα
α)Οταν εφαρμόζεται σύγχρονη τεχνολογία απελευθερώνονται εργατικά χέρια. Το ερώτημα είναι που πηγαίνει η ωφέλεια που προκύπτει από την εφαρμογή της σύγχρονης τεχνολογίας(ψηφιακής η βιοτεχολογίας)?
β) Πολλές φορές τα ντοκυμαντέρ δεν αποκαλύπτουν την πραγματικότητα
Ας θυμηθούμε τα "στημένα" φωτορεπορτάζ στον πόλεμο της Γιουγκοσλαβίας και τον Κορμοράνο στον πόλεμο του κόλπου.
Πρέπει να είναι γνωστή η αξιοπιστία του σκηνοθέτη
By ΤΑΣΟΣ, At May 15, 2006 7:33 PM
Είμαι ρεαλιστής και δεν περιμένω κανέναν να ευαισθητοποιηθεί για μια κατάσταση που δεν τον αφορά ή ακόμα και να μην τον αφορά άμεσα. Όμως δεν καταλαβαίνω γιατί είναι τόσο δύσκολο να ακολουθήσει την κοινή λογική και να δει ότι κάτι είναι λάθος ή σωστό.
By Phantasmak, At May 15, 2006 9:30 PM
Τάσο το που πηγαίνει η ωφέλεια που προκύπτει από την εφαρμογή της σύγχρονης τεχνολογίας λίγο πολύ το φανταζόμαστε όλοι.
Εχεις δίκιο πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί με τα ντοκυμαντέρ, αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις είναι ίσως ο μόνος τρόπος να ενημερωθείς για καταστάσεις που αγνοούσες. Καλό είναι βέβαια να υπάρχει και μια δεύτερη πηγή ενημέρωσης όταν αυτό είναι δυνατό.
Phantasmak έχω αρχίσει από καιρό να πιστεύω πως δεν υπάρχει κοινή λογική , ότι κι αν σημαίνει αυτό...
By Zpi, At May 16, 2006 1:37 AM
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home